Kolay Pazarla

Kolay Pazarla

Pazarlama Kavramı

Firmalar pazarlama kavramını ilk kez benimsemeye başladığında genel amacı müşteri ihtiyaçlarını karşılamak olan ayrı pazarlama departmanları kurdu. Bu departmanlar genellikle genişletilmiş sorumlulukları olan satış departmanlarıydı. Bu genişletilmiş satış departmanı yapısı bugün bazı şirketlerde bulunsa da birçok firma kendilerini şirket çapında müşteri odaklı pazarlama organizasyonlarına dönüştürdü. Kuruluşun tamamı müşteri ihtiyaçlarını karşılamak için var olduğundan; firmalar bir müşteri sorununu "pazarlama sorunu" olarak bilmeli ve müşteri memnuniyeti ile ilgilenmelidir.

Pazarlama kavramları ve pazarlama yönetimi felsefeleri. Pazarlama kavramı firmaların müşterilerin ihtiyaçlarını karşılamak, satışları artırmak, kârı en üst düzeye çıkarmak ve rekabeti aşmak için uyguladığı stratejidir. Kuruluşların benimsediği ve uyguladığı 5 pazarlama kavramı vardır.

Bu alternatif kavramlar farklı tarihsel zaman dilimlerinde geçerli olsa da bir dönemle sınırlı değildir. Bugün hala bazı firmalar tarafından uygulanmaktadır.

(1) üretim kavramı
(2) ürün kavramı
(3) satış kavramı
(4) pazarlama kavramı
(5) toplumsal pazarlama kavramı

Pazarlama hedef tüketicilerle karlı ilişkiler kuracak stratejiler tasarlamaya çalışan bir yönetim departmanıdır. Pazarlamacılar 2 önemli soruyu cevaplamalıdır.

  • Bir şirket için pazarlama stratejileri belirlemede en iyi felsefe hangisidir?
  • Organizasyon, müşteriler ve toplumun çıkarları için önemi ne olacak?

Bunları cevaplamak için; kuruluşların pazarlama stratejilerini tasarladıkları ve uyguladıkları beş alternatif kavram vardır. Bu 5 alternatif pazarlama kavramına pazarlama yönetimi felsefeleri de denir.

Pazarlama Kavramı

Pazarlama Yönetimi Felsefeleri veya 5 Pazarlama Kavramı

  • Üretim konsepti
  • Ürün konsepti
  • Satış Kavramı
  • Pazarlama konsepti
  • Toplumsal Pazarlama Kavramı

Üretim konsepti fikri - ''Tüketiciler mevcut ve oldukça uygun fiyatlı ürünleri tercih edecekler''. Bu kavram satıcıları yönlendiren en eski pazarlama yönetimi yönelimlerinden biridir. Bu yönelimi benimseyen şirketler faaliyetlerine çok dar bir şekilde odaklanma ve gerçek hedefi gözden kaybetme riski taşırlar. Çoğu zaman; Üretim kavramı miyop pazarlamaya yol açabilir. Yönetim, üretim ve dağıtım verimliliğini artırmaya odaklanmaktadır. 

Bazı durumlarda üretim kavramı olfukça faydalıdır.

Üretim Konsept örneği: - Amazon veya perakende mağazalarında görüyorsunuz; pazar çin'den ucuz ürünler ile sular altında. Çin'den ucuz plastik üründen her şey şimdi sepetinizde.

Üretim konseptinin en iyi örneği Çin akıllı telefon markası Vivo. Telefonları Asya pazarının neredeyse her köşesinde mevcuttur. Asya'daki herhangi bir telefon mağazasında yürüyebilir ve Vivo'nun en yeni ve en büyük akıllı telefonuyla dışarı çıkabilirsiniz. Ürün konsepti, tüketicilerin kalite, performans ve yenilikçi özelliklerde en iyi ürünleri tercih edeceğini savunuyor. Pazarlama stratejileri sürekli ürün geliştirmeleri yapmaya odaklanmıştır.

Ürün kalitesi ve iyileştirme pazarlama stratejilerinin önemli kısımları bazen de tek kısmıdır. Sadece şirketin ürünlerini hedeflemek de pazarlama miyopisine yol açabilir.

Örneğin; Bir şirketin en iyi kalitede bir ürün yaptığını varsayalım. Ancak bir müşterinin yaptığı bu ürüne ihtiyacı var mı?

  • Böylece şirket en iyi ürünü üretmeye için bakması gerekir. 
  • Müşterinin ürettiği ürünlere ihtiyaçlarını karşılamaya odaklanmalıdır.

Ürün Konsept örneği: - Yüksek kaliteli ürünler düşündüğünüzde; Apple en iyilerden biri olacak. Ürünleri endüstri trendlerini ve standartlarını belirleyecek kadar iyidir. Logitech klavye, fare ve web kamerası gibi çok yüksek kaliteli bilgisayar ürünleri üretmektedir. Bu yüksek kaliteli ürünler daha yüksek fiyatlandırılır. Ancak insanlar hala satın alırlar ve bağımsız incelemelerden neredeyse ücretsiz reklam alırlar.

Satış Kavramı

Satış konsepti ''tüketiciler, büyük ölçekli bir satış ve tanıtım çabası göstermedikçe firmanın ürünlerini yeterince satın almayacaklar'' fikrini taşır. Burada yönetim uzun vadeli karlı müşteri ilişkileri kurmak yerine satış işlemleri yaratmaya odaklanmaktadır. Diğer bir deyişle; Amaç pazarın istediklerini yapmak yerine şirketin yaptığı şeyi satmaktır. Böyle agresif bir satış programı çok yüksek riskler taşır.

Satış konseptinde pazarlamacı müşterilerin ürünü satın almak için koaksiyel olacağını kabul eder; beğenmezlerse, hayal kırıklıklarını unutacak ve daha sonra tekrar satın alacaklardır. Bu genellikle çok zayıf ve maliyetli bir varsayımdır.

Tipik olarak satış konsepti aranmayan mallarla uygulanır. Kullanılmayan mallar, alıcıların normalde sigorta veya kan bağışı gibi satın almayı düşünmemeleridir. Bu endüstriler, potansiyel müşterileri izleme ve bunları bir ürünün yararlarına satma konusunda iyi olmalıdır.

Satış Kavramı örneği: - Her biri çevrimiçi reklam veya TV reklamı gördü ve neredeyse kaçamayacağınız ve gizleyemeyeceğiniz bir reklam gördünüz mü?

Hemen hemen tüm alkolsüz içecekler ve sodalı içecekler satış konseptini takip eder. Bu içeceklerin sağlık yararları yoktur (aslında sağlığınıza daha fazla zarar verir) bunları su ile kolayca değiştirebilirsiniz (yeryüzünde en çok bulunan maddeler). Alkolsüz içecek şirketleri bunu biliyor ve reklamları 7/24 milyonlar harcıyor.

Pazarlama konsepti

Pazarlama kavramı ''organizasyonel hedeflere ulaşmak, hedef pazarların ihtiyaç ve isteklerinin bilinmesine ve arzu edilen memnuniyeti rakiplerinden daha iyi sunmaya bağlıdır”.

Burada pazarlama yönetimi ''önce müşteri'' yaklaşımını benimser. Pazarlama konsepti altında, müşteri odaklılık ve değer satış ve kar elde etmenin yollarıdır. Pazarlama konsepti, müşteri merkezli bir “duyu ve cevap verir” felsefesidir. İş, ürününüz için doğru müşterileri bulmak değil, müşterileriniz için doğru ürünleri bulmaktır.

Pazarlama kavramı ve satış kavramları iki uç kavramdır ve birbirinden farklıdır.

Pazarlama Kavramı Örneği

Restoranlar ve girişimler pazarlama kavramını takip eder. Tüketiciyi anlamaya ve rekabet için daha iyi olan en iyi ürün veya hizmeti sunmaya çalışırlar. Toplumsal pazarlama kavramı, saf pazarlama kavramının tüketicinin kısa dönemli istekleri ile tüketicinin uzun dönemli refahı arasındaki olası çatışmaları görüp görmediğini sorgular.

Toplumsal pazarlama kavramı ''pazarlama stratejisi müşterilere hem tüketicinin hem de toplumun refahını koruyacak veya iyileştirecek şekilde değer sunmalıdır''.

Gelecek nesillerin ihtiyaçlarını karşılama yeteneğini korurken veya geliştirirken, tüketicilerin ve işletmelerin mevcut ihtiyaçlarını karşılayan sürdürülebilir pazarlama, sosyal ve çevresel açıdan sorumlu pazarlama gerektirir.

Toplumsal Pazarlama Kavramı, kârdan ve istekleri karşılamadan önce İnsan refahını zirveye taşır.


Küresel ısınma panik düğmesine basıldı ve kaynaklarımızı kullanma şeklimizde bir vahiy gerekiyor. Dolayısıyla şirketler yavaş yavaş tamamen ya da kısmen toplumsal pazarlama kavramını uygulamaya çalışıyorlar.

Toplumsal Pazarlama Kavramı Örneği:

Büyük şirketler bazen topluma fayda sağlayan programlar veya ürünler başlatırken; sosyal olarak tamamen kendini işine adamış bir şirket bulmak zordur. Adidas'ın çeşitli partilerin baskısına rağmen Colin Kaepernick'i desteklemeye devam ettikçe harika performans gösterdiğini görebiliriz. Tesla elektrikli arabalar ve güneş çatı panelleri / fayansları ile yeşil enerji için büyük bir umut vaat ediyor.

Sonuç: Şirketler gerçek dünyadaki pazarlama kavramlarının bir karışımını takip ediyor. Şirketler tek bir pazarlama konseptini hassas bir şekilde takip etmiyorlar. Genellikle pazarlama kavramlarının bir karışımını kullanırlar veya pazarın durumuna, rekabete ve satış durumuna bağlı olarak değiştirirler.

Ana Sayfaya Dön